Organizator biegów musi zdawać sobie sprawę z kosztów, jakie związane są z takim przedsięwzięciem. Często można spotkać się z opinią, że opłata wpisowa (która najczęściej wynosi kilkadziesiąt złotych) jest zbyt wysoka i znacznie przewyższa pakiet startowy, który trafia do rąk uczestnika. Ile kosztuje organizacja biegów? Z jakimi kosztami trzeba się liczyć, by zorganizować imprezę biegową bezpieczną, atrakcyjną i na wysokim poziomie?
Kosztorys biegu – o czym należy pamiętać
Inny stereotyp związany z organizacją biegów mówi o tym, że im dłuższy dystans, tym większy koszt. Oczywiście długość trasy przekłada się w pewnym stopniu na koszt organizacji zawodów biegowych, jednak to nie ona jest kluczowa – kosztorys imprezy obejmuje znacznie więcej pozycji, które wynikają nie tylko z obowiązków organizatora (tj. zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom i kibicom), ale również z charakteru wydarzenia, lokalizacji, ilości uczestników, ilości obsługi.
Kosztorys biegu obejmuje m.in.:
- Koszty związane z wynajęciem miejsca (budynku, placu). Jeśli bieg ma się odbyć w lesie, parku lub poza miastem zazwyczaj wystarczy zgoda odpowiednich organów. W miastach koszty związane z organizacją biegów są dużo większe – zamknięcie (wynajęcie) ulic wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy złotych. Należy liczyć się z opłatą za użyczenie przestrzeni publicznej.
- Zabezpieczenie trasy – przygotowując trasę konieczne jest zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa zarówno dla biegaczy, jak i kibiców. W tym celu konieczne bywa np. wynajęcie i transport barierek oraz zakup taśm do znakowania trasy.
- Zapewnienie opieki medycznej – wynajęcie karetki, opłacenie ratowników i lekarzy to koszt kilkuset zł.
- Wynajęcie toalet, zapewnienie zaplecza sanitarnego biegaczom (prysznice, umywalki), depozytu i szatni.
- Koszty ludzkie – wynagrodzenia dla członków grupy biorącej udział w organizacji zawodów biegowych (asystenci, ochroniarze, obsługa techniczna, obsługa biura).
- Atest trasy.
- Koszty związane z nagłośnieniem, zużyciem prądu.
- Zapewnienie urządzeń do pomiaru czasu lub opłacenie wyspecjalizowanej firmy.
- Koszty związane z marketingiem i promocją zawodów sportowych.
- Pakiety startowe dla uczestników – koszulki lub kamizelki z numerami, napoje, posiłki.
- Nagrody dla zwycięzców i pamiątki dla uczestników – medale sportowe, statuetki, dyplomy.